Monday 4 November 2013

Nota Cinta




Nota Cinta...


Beberapa malam
terasa kerinduan begitu menggigit
aku rindu pada-Nya

Beberapa malam
terasa kesunyian begitu menyakitkan
semuanya rasa serba tak kena
aku rindu pada-Nya

Beberapa malam
terasa aku begitu menjauhi-Nya
leka menguruskan dunia
beratur amanah minta dipertanggungjawabkan
Ah! aku sungguh rindu pada-Nya

Beberapa malam
ku mula menghitung masa
banyak masaku untuk makhluk-Nya
sikit ku peruntukkan bersama Pencipta
Ahh!! aku rindu pada malam-malam yang berlalu
malam-malam bersama-Nya
seolah-olah kurasakan
malam-malam itu sudah tidak kupunya
sunyi menjengah
aku rindu pada-Nya

sungguh Allah itu sangat dekat
wujud Allah itu bagai cahaya yang menerangi

Nota Cinta
ku coretkan saban hari saban waktu
harapan buat pengubat rindu
peneman diriku di alam ini

"Alam ini serba gelap
ia menjadi terang hanyalah kerana manifestasi (zahir) Allah di dalamnya
siapa melihat alam, namun tidak menyaksikan Allah di dalam atau bersamanya,
sebelum atau sesudahnya
maka ia sangat memerlukan cahaya
dan suria makrifat terhalang baginya oleh awan-awan benda alam"

"Bagaimana hati dapat bersinar
sementara gambar-gambar duniawi tetap terlukis dalam cermin hati
bagaimana hati dapat berangkat menuju Ilahi
kalau masih terbelenggu syahwatnya
bagaimana mungkin menghadap ke hadirat Ilahi
apabila hati belum suci dari 'junub' kelalaiannya
bagaimana mungkin seorang hamba dapat memahami kedalaman berbagai rahsia
sementara ia belum bertaubat dari kesalahannya.."

Indahnya jika sepanjang masa
kita jatuh cinta
dengan-Nya
indahnya sebuah cinta
terasa robeknya hati
menahan rindu masa-masa yang berlalu untuk bersama-Nya

alangkah indahnya jika dapat bersunyian bersama-NYA
tiada siapa
tiada siapa
di alam ini
kecuali aku dan DIA

Ya Allah
tunjukkan aku menuju cahaya-MU
berikan aku dari bahagian kurnia-MU
lindungi kau dari segala musuh yang juga merupakan milik-MU
dan dari segala sesuatu yang melenakan aku dari-MU
Anugerahkan kepadaku lisan yang tidak pernah jemu berzikir mengingat-MU
kalbu yang mendengar kebenaran dari-MU
ruh yang dimuliakan dengan menatap kepada-MU
sirr yang dikurniai hakikat kedekatan dengan-MU
akal yang bodoh terhadap mulia keagungan-MU
indahkanlah apa yang tampak dan yang tersembunyi dariku lewat ketaatan kepada-MU
Wahai Yang Maha Mendengar, Yang Maha Mengetahui, Wahai Yang Maha Perkasa, dan Yang Maha Bijaksana

Wahai Allah
kurniakanlah kepadaku
jiwa hati yang sentiasa mencintai dan merindui-MU
ameen ya Allah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...